تالاب بین المللی بندر انزلی گنجینه ای رو به نابودی

تالاب بین المللی بندر انزلی گنجینه ای رو به نابودی

12166729_914236501994436_1283897492_n.jpg

با وجود همه بی مهری ها و بی توجهی ها، هنوز هم تالاب بین المللی بندر انزلی زیبایی های خاص خودش را دارد، امید که این گنجینه جهانی حقظ و احیا بشود

 

اگر بخواهیم مشهور‌ترین تالاب ایران را معرفی کنیم، همه اتفاق نظر دارند که آن تالاب، بی‌شک تالاب بین المللی بندر انزلی است. تالابی ۲۰ هزار هکتاری که اغلب ایرانیان آن را می‌شناسند و میلیون‌ها سال است در سواحل جنوب غرب بزرگ‌ترین دریاچه جهان، جایی که ۲۴ متر از سطح آب‌های آزاد هم پایین‌تر است، آرام گرفته و زیست مندان بی‌شمارش را هم با خود به آرامش فراخوانده است؛ زیست مندانی که حیات شان مرهون آبی است که از ۱۱ رودخانه اصلی و ۳۰ رود فرعی به همراه جریان‌های سطحی حوزه آب خیز ۳۶۰ هزار هکتاری‌اش تامین می‌شود. آن هم در منطقه‌ای که از متوسط سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر ریزش‌های آسمانی برخوردار است. ویژگی ناهمتایی که سبب شده هیچ یک از تالاب‌های ایران از نظر میزان برخورداری از آب و رطوبت، قابل رقابت با بندر انزلی نباشند.

اکنون وضعیت تالاب بین المللی بندر انزلی چنان نگران‌کننده است که نه‌ تنها چندین سال است که نام  این گوهر ارزشمند در سیاهه سرخ تالاب‌های در خطر نابودی قرار گرفته است، بلکه بیم آن می‌رود، این تالاب بزودی از سیاهه ۱۰ تالاب ممتاز کنوانسیون جهانی رامسر هم خارج شود.

ورود فاضلاب های شهری و صنعتی، احداث موج شکن های جدید با دهانه ای پشت به جریان دریا، ورود گیاه های مهاجم آزولا و سنبل آبی، ساخت کنار گذر و پمپاژ آب به بالا دست تالاب به منظور آب یاری اراضی کشاورزی از مهم ترین عوامل نابودی تالاب بین المللی بندر انزلی به شمار می روند.

با وجود همه بی مهری ها و بی توجهی ها، هنوز هم تالاب بین المللی بندر انزلی زیبایی های خاص خودش را دارد، تصویر بالا توسط هادی احمد زاده عکاس گیلانی در منطقه غازیان ثبت شده است. امید که این گنجینه جهانی حقظ و احیا بشود…

 


وبسایت فرهنگی - هنری کانون ولیعصر (عج) مسجدامام جواد (ع)

:: موضوعات مرتبط: اخبار , اخبار شهرستان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : امیر حسین محمدی
تاریخ : چهار شنبه 18 آذر 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: